مهندس تو بودی؛ بقیه ادات را در میارن!

🍃شهید حسن شاطری در مدتی که رئیس هیئت ایرانی بازسازی لبنان بود، کارهای ناممکنی را ممکن کرد. در کار یک شعار داشت و آن این بود که «بهترین کار با بیشترین زحمت در کمترین زمان.»
☘️شرایطی را که بانک بین المللی با تأیید مجلس بازسازی و توسعه برای جادهها و پلها اعلام کرده بودند، نمیپذیرفت. میگفت: «ما باید جادهای بسازیم که تا پنجاه سال ماندگار باشد.»
🌾آنها میگفتند زیر سازی آسفالت ۲۰ سانتی متر و آسفالت روی کار دو تا چهار سانتیمتر؛ برای عبور هشت الی نه میلیون اتومبیل.
✨مهندس در ابتدای کار، آزمایشگاه مرکزی خاک شناسی را تأسیس کرد و از هر ۱۵۰ متر نمونه خاک بر میداشتند و طبق نتایج علمی زیر سازی میکردند. در بعضی مناطق زیر سازی تا ۷۰ سانتی متر انجام میشد. آن هم برای عبور ۲۰ میلیون اتومبیل. برای عایق سطح زیرین زیرسازی هم ماده به نام ژئوتکستال از ترکیه، ایران و یونان وارد میکردیم. آسفالت روی کار هم پنج سانتی متر بود.
💫با همه این کارها هزینه تمام شده طرح ها، یک سوم هزینههایی بود که حندین سال قبل انجام گرفته بود. شهید حسام میگفت: «اگر آمار و ارقام را اعلام کنیم و مردم بفهمند که طرحهای قبلی با هزینه چند برابر و کیفیت پایین انجام شده رسوایی به بار خواهد آمد.»
📚 معمار محبت؛ خاطرات شهید حسن شاطری. نوشته عبدالقدوس الامین. ترجمه زهرا عباسی سمنانی،صفحه ۲۰۰-۲۰۱
